Relacja z Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych w Centrum Dystrybucyjnym LPP

Logistyka podnosząca poprzeczkę

Zgodnie z oceną wystawioną przez blisko 80 uczestników Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych wizyta w Centrum Dystrybucyjnym LPP w Pruszczu Gdańskim, która odbyła się 10 września 2019 r., to strzał w dziesiątkę. Inżynierska wiedza i profesjonalizm prowadzących, duża dawka ciekawych i merytorycznych informacji, szczera, praktyczna i otwarta komunikacja na temat procesów i projektów – to część ich opinii.

OPRAC.: Magdalena Libiszewska

Zaczęliśmy od strategii, w której, choć liczby są ważne, nie można zapomnieć o wartościach. LPP napędza FAST. Co to jest? Piotr Dopierała, dyrektor ds. logistyki LPP, rozszyfrował dla uczestników znaczenie skrótu.

Fire-fuelled: Rozpala nas wewnętrzny ogień. Jesteśmy pełni energii. Naszą pasją jest nasz biznes, nasze marki i nasi klienci.

Ambition-driven: Ambicja napędza nas w działaniu. Szukamy wciąż nowych wyzwań i dążymy do tego, by być najlepsi. Mamy odwagę sięgać po więcej. Spodziewamy się niespodziewanego.

Socially-responsible: Jesteśmy odpowiedzialni za to, co robimy. Dbamy o nasze bliższe i dalsze otoczenie. Wspieramy pracowników i partnerów. Wsłuchujemy się w ich potrzeby, by działać w zgodzie z naturą.

Team-oriented: Jako zespół jesteśmy największą siłą. Zdanie każdego członka naszego zespołu jest tak samo ważne. Traktujemy wszystkich tak, jak sami chcielibyśmy być potraktowani. Uczciwość, szacunek, sprawiedliwość i tolerancja to nasze drogowskazy do działania.

Jak FAST wpisany w kulturę organizacyjną przekłada się na wyniki polskiego producenta odzieży? Ponad 1700 sklepów stacjonarnych wszystkich marek zlokalizowanych dziś już w 24 krajach w 2018 r. zanotowało przychody na poziomie ponad 8 mld PLN (wzrost o 14% r/r). Największy udział w sprzedaży firmy ma flagowa marka Reserved (44%), następnie Cropp (12%), House (11%), a Mohito i Sinsay po 10%. – Cel na 2019 rok to dwucyfrowy wzrost sprzedaży, wynikający zarówno ze wzrostu powierzchni, z dodatniej sprzedaży w sklepach porównywalnych wszystkich marek oraz z szybkiego rozwoju e-commerce – mówił Piotr Dopierała. A e-commerce w 2018 r. stanowił 9% przychodów grupy. W tym roku przychody ze sprzedaży internetowej planowane są na miliard złotych, ich wzrost na poziomie 12%. W 2021 r. firma chce osiągnąć aż 20% udział sprzedaży online w całości przychodów spółki. By zrealizować ten cel, do końca roku LPP planuje udostępnić swoją ofertę przez internet w każdym kraju członkowskim UE oraz na Ukrainie. – Przyszłość detalu to omnichannel, czyli wzajemne przenikanie się kanałów online i offline, gdzie salony stacjonarne wspierają sprzedaż internetową, z kolei sklepy online ułatwiają dotarcie z ofertą do szerszego grona klientów. Inwestujemy w nowoczesne salony, zachęcające klienta do odwiedzin, w nowoczesną logistykę, zwiększającą szybkość dostaw, oraz w IT, zwiększające komfort zakupów online – wymieniał Piotr Dopierała. Kluczowe elementy w drodze do zapewnienia pełnej funkcjonalności omnichannel to według LPP: zwinna, szybka i efektywna sieć zaopatrzenia i dystrybucji, transparentność łańcucha dostaw, zaawansowane zarzadzanie zapasami, Distributed Order Management, inteligentny magazyn i sklep oraz inwestycje w tzw. fashion tech.

Poza Centrum Dystrybucyjnym w Pruszczu Gdańskim obsługującym salony stacjonarne, które jest w trakcie rozbudowy, LPP w Polsce posiada 46 000 m2 powierzchni magazynowej dla e-commerce w Strykowie i 20 000 m2 w Gdańsku. Ponadto w Moskwie sklepy stacjonarne obsługuje magazyn o powierzchni 14 000 m2, a e-commerce – 8000 m2. Na początku października br. oficjalnie zakończony zostanie proces rozruchu magazynu e-commerce w Rumunii (22 000 m2), a już na początku 2020 r. uruchomiony zostanie magazyn e-commerce na Słowacji (25 000 m2). W odleglejszej przyszłości – na początku 2022 r. – spółka planuje otwarcie potężnego centrum dystrybucyjnego do obsługi sklepów stacjonarnych o powierzchni 100 000 m2 w Brześciu Kujawskim. Tylko do 2020 r. LPP zamierza na inwestycje w centra logistyczne przeznaczyć pół miliarda złotych, co przy skali 8 milionów sztuk odzieży wysyłanych tygodniowo ma swoje uzasadnienie.

Obecnie firma LPP kończy rozbudowę swojego Centrum Dystrybucyjnego, które do końca bieżącego roku będzie miało już 86 000 m2 powierzchni i wyposażone będzie w aż 16 bram przyjęciowych, 36 bram wysyłkowych, 25 tuneli RFID, 5 maszyn sortujących o wydajności 46 000 jednostek na godzinę oraz posiadać będzie możliwość jednoczesnego składowania blisko 1 500 000 kartonów, w tym sama pojemność magazynu automatycznego pozwalać będzie na przechowywanie przeszło miliona kartonów.

Z takim technicznym wyposażeniem uczestnicy Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych wyruszyli w grupach, by obejrzeć Centrum Dystrybucyjne pod okiem Pawła Gorczycy, logistics process engineera LPP, i Michała Moteki.

RFID – sky is the limit. O wyzwaniach implementacji systemu identyfikacji radiowej, zderzeniu oczekiwań z rzeczywistością i możliwościach systemu RFID w branży odzieżowej opowiedzieli Katarzyna Owczarek, IT project manager LPP, i Piotr Zyziuk, enterprise architect LPP. Od startu projektu w ubiegłym roku do dziś w hard tagi RFID wyposażone zostało ponad 90% produktów. Dla samej marki Reserved wyprodukowano ich 110 milionów sztuk. Tagi RFID w LPP to, jak podkreślała Katarzyna Owczarek, kontrola jakości dostawy: od dostawców na wejściu do magazynu, na wyjściu z magazynu do salonu i na wejściu do salonu. Krótki czas wdrożenia technologii – jeden rok – niósł ze sobą wiele wyzwań projektowych. A niezależnych projektów wokół implementacji tak naprawdę było osiem. Dotyczyły takich obszarów, jak produkcja, centra dystrybucyjne, sprzedaż, IT, inwestycje, bezpieczeństwo. Konieczne było także przeprowadzenie szeroko zakrojonego programu szkoleniowego pracowników, jak również wypracowanie całego procesu rotacji klipsów. W szczytowym momencie w projekcie uczestniczyło blisko 140 osób.

Sylwester Dmytriwski, e-commerce fulfillment general manager LPP, i Rafał Zaliński, transport & forwarding outbound general manager LPP, w prezentacji zamykającej warsztaty opowiedzieli o roli e-commerce w budowanej przez LPP sieci logistycznej. Jak dzisiejsza logistyka stymuluje wzrost sprzedaży? – W 2019 roku prognozujemy wzrost sprzedaży e-commerce „tylko” o 60% w stosunku do roku ubiegłego – mówił Sylwester Dmytriwski. Zasięg sklepów internetowych z 12 rynków jeszcze w tym roku wzrośnie do 26. Planowane uruchomienie e-sklepu dla wszystkich krajów Unii Europejskiej sprawi, że oprócz obecnych rynków produkty LPP dostępne będą także w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, we Francji, w Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Luksemburgu, Portugalii, Szwecji i we Włoszech. Dla logistyki e-sklepu największym wyzwaniem i zagrożeniem są peaki sprzedażowe. Jak wyglądają w LPP? Maksymalna sprzedaż sztukowa w porównaniu do minimalnej to różnica 2931%. Gdy pod uwagę weźmie się maksymalną sprzedaż sztukową do mediany, różnica wynosi 1334%, a do średniej sprzedaży – 1041%. – Zapanowanie nad wyprzedażami to esencja działań logistyki e-commerce – stwierdził Sylwester Dmytriwski. Jego zdaniem, są cztery główne zasady zwiększające szansę powodzenia w tym „szaleństwie”:

  1. Planuj potrzebne zasoby z odpowiednim wyprzedzeniem, czyli dobry plan produkcyjny to podstawa. Pamiętaj przy tym o odpowiednich zasobach ludzkich (oddział najprawdopodobniej działać będzie 24/7), odpowiedniej ilości potrzebnego sprzętu i maksymalnej wydajności technicznej DC, większych zakupach materiałów zużywalnych (proporcjonalnie do prognozowanych liczb).
  2. Otwarcie rozmawiaj z klientem (musi być świadomy, że jego paczka może dojechać później).
  3. Przygotuj swoich partnerów – wyprzedaże to wyzwanie dla firm kurierskich (wspólnie zaplanujcie wcześniej prognozowane wolumeny i dodatkowe okna odbiorów).
  4. Zachowaj elastyczność – pomimo gotowego planu bądź gotowy na zmiany (podczas peaku steruj wykonywanymi procesami – priorytet to wysłać paczkę klienta jak najszybciej).

Jak zapanować nad globalną siecią zaopatrzenia i dystrybucji, kiedy towar przeznaczony do salonu w Irkucku w samej fazie dystrybucji ma do przebycia trasę o długości blisko 7 tysięcy km? Rafał Zaliński przybliżył słuchaczom nie tylko te tajniki swoich zadań, ale też zmiany wprowadzone do systemu dostaw, które spowodowały wzrost efektywności przyjęcia towaru w salonach o ponad 100% i oszczędność ponad miliona roboczogodzin w salonach rocznie.

Jak dyktuje się trendy w modzie i logistyce? Myślę, że po wizycie w Centrum Dystrybucyjnym LPP i prelekcjach ekspertów uczestnicy Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych wrócili z niejednym pomysłem, który być może odsłonią w kolejnej „kolekcji” PWM.

Fotogaleria

Warsztaty poprowadzili:

Piotr
Dopierała
dyrektor ds. logistyki LPP

Odpowiedzialny za realizację strategii w zakresie globalnych systemów logistycznych obejmujących proces dystrybucji i zaopatrzenia sklepów stacjonarnych Grupy LPP oraz realizację zamówień w kanale e-commerce. Od przeszło 25 lat, będąc zaangażowanym w obszar logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, zdobywał globalne doświadczenie pracując w sektorze logistycznym i retail w Polsce, Niemczech, Turcji i Hongkongu. Jego główny obszar działań związany jest z planowaniem strategicznym, zarządzaniem procesami, projektowaniem sieci logistycznych, automatyką i rozwojem infrastruktury.

Katarzyna
Owczarek
IT project manager LPP

Kierownik Programów i Projektów z ponad 15-letnim doświadczeniem. Posiada sukcesy w prowadzeniu projektów dla sektora fashion, bankowego, energetycznego, jak i edukacyjnego o wielomilionowych budżetach. Do zespołu IT LPP dołączyła w 2017 r. W LPP zarządza strategicznym projektem RFID, który z sukcesem wdrożyła w rok od jego powołania.

Rafał
Zaliński
EE logistics development general manager LPP

Odpowiedzialny za wdrożenie programu RFID oraz rozwój logistyki na rynkach wschodnich – Rosja, Białoruś, Ukraina i Kazachstan. Związany z LPP od 2005 roku. Swoje doświadczenie zdobywał nadzorując przez kilkanaście lat obszary IT oraz logistyki na rynku rosyjskim.

Sylwester
Dmytriwski
ecommerce fulfilment general manager LPP

Pasjonat logistyki z bogatym doświadczeniem branżowym, nabytym w kraju, a także poza jego granicami. Od lat zaangażowany w projekty e-commerce, głównie w branży fashion. W strukturach LPP SA od 2017 roku. W związku z rozwojem kanału e-commerce i strategią ekspansji zagranicznej spółki, odpowiedzialny za program rozbudowy sieci logistycznej oraz towarzyszącej jej sieci dystrybucji.

Michał
Moteka
business process optimization manager LPP

Odpowiada za planowanie i rozwój technologiczny sieci logistycznej LPP. Przy jego udziale Centrum Dystrybucyjne w Pruszczu Gdańskim stało się jednym z najnowocześniejszych i najbardziej zautomatyzowanych magazynów odzieżowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Posiadając ponad 10-letnie doświadczenie w logistyce oraz łącząc wiedzę techniczną z zarządzaniem, kieruje zespołem odpowiedzialnym za optymalizację procesów, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań i ciągły rozwój infrastruktury logistycznej.

Paweł
Gorczyca
logistics process engineer LPP

Zaangażowany w rozbudowę Centrum Dystrybucyjnego w Pruszczu Gdańskim oraz projekty automatyki w nowych lokalizacjach. Odpowiedzialny za analizę i optymalizację procesów logistycznych. Koordynował przedsięwzięcia, dzięki którym zwiększono obszar magazynu automatycznego miniload oraz powiększono moce przerobowe poprzez zastosowanie maszyny sortującej typu Cross Belt.

Piotr
Zyziuk
enterprise architect LPP

Związany z działem IT w LPP od 16 lat.

Jest odpowiedzialny za wytwarzanie oprogramowania w obszarach aplikacji mobilnych na stanowisku Enterprise Architect.

W przeszłości brał udział w projektach związanych z rozwojem systemów klasy ERP, POS oraz Business Intelligence.

Aktualnie zarządza zespołami deweloperskimi w strategicznym projekcie RFID, którego produktem jest system wspierający zarządzanie towarem.

O GOSPODARZU:

www.lppsa.com

LPP SA to polska firma rodzinna i zarazem jedna z najdynamiczniej rozwijających się firm odzieżowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Od ponad 25 lat konsekwentnie prowadzi działalność w Polsce i za granicą, odnosząc sukcesy na wymagającym rynku odzieżowym. LPP SA zarządza pięcioma markami modowymi: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay.

Firma posiada sieć ponad 1700 salonów sprzedaży o łącznej powierzchni ponad 1 mln m2 oraz sklepy on-line w 12 krajach Europy. Każdego roku LPP sprzedaje ponad 200 000 000 sztuk odzieży i akcesoriów, które dystrybuuje do przeszło 20 krajów na trzech kontynentach. Globalna sieć zaopatrzenia i dystrybucji LPP jest zarządzana centralnie i obejmuje operacje realizowane w oparciu o własną infrastrukturę, jak i przy współpracy z operatorami logistycznymi. Sieć ta składa się ze zintegrowanego systemu Centrów Konsolidacyjnych, Centrów Dystrybucyjnych, jak i Fulfillment Centers. We wrześniu br. logistycy będą mieli niepowtarzalną okazję w ramach Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych spotkać się w Centrum Dystrybucyjnym LPP w Pruszczu Gdańskim.

Centrum Dystrybucyjne LPP w Pruszczu Gdańskim

Centrum Dystrybucyjne w Pruszczu Gdańskim to jeden z największych i najnowocześniejszych tego typu obiektów branży odzieżowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Centrum powstało w 2008 r. W latach 2013–2015 obiekt przeszedł modernizację i został znacznie rozbudowany. Jego powierzchnia wynosi obecnie 66 000 m2 i jest aktualnie dalej rozbudowywana. Docelowo centrum liczyć będzie ponad 86 000 m2 powierzchni. Obecnie obsługuje dostawy do przeszło 1700 sklepów stacjonarnych położonych w Europie i na Bliskim Wschodnie oraz dla Fulfillment Centers w Gdańsku i Strykowie.

Kluczową rolę w systemie zarządzania procesem logistycznym w Centrum Dystrybucji odgrywa system miniload, zapewniający optymalne składowanie towaru. Jego działanie polega na automatycznym pobieraniu oraz dostarczaniu kartonów z regałów. Działanie to zapewniają zrobotyzowane układnice oraz system automatycznych przenośników. Pojemność magazynu automatycznego pozwala obecnie na przechowywanie ponad 600 000 kartonów. Po rozbudowie pojemność ta wzrośnie do ponad miliona kartonów. W centrum zainstalowano również pięć nowoczesnych urządzeń sortujących, w tym najwyższej klasy, automatyczne sortery typu Cross Belt, które w jednym cyklu pakowania są w stanie obsłużyć blisko 750 salonów. Transport towarów pomiędzy poszczególnymi obszarami centrum odbywa się poprzez system przenośników, których sumaryczna długość wynosi ponad 10 km.

ORGANIZATORZY:
Nowoczesny Magazyn Logistyka a Jakość
PARTNER LPP: